Möjliga diskussionsämnen



1. Är det bra eller dåligt med elitklasser i grundskolan?



2. Vad är det värsta/sämsta/skitigaste jobbet ni har haft?



3. Hur ser ett bra ledarskap ut: Vilka egenskaper bör en ledare ha? (Jag tänker på Sveriges statsminister, men presidenter, generaler, vilka som helst i en ledande position går bra att spekulera om vad för slags kvalitér som krävs för jobbet.)



4. Vilken är världens bästa film? Motivera! (OBS! Notera singular, ental, listor må vara nödvändigt av personliga orsaker men försök hålla er till en film.)


5. Hur kommer ni att minnas Hjalmar Strömer? (Här kan man troligtvis bara spekulera, eftersom det bara har en gått en kort tid sen vi slutade.)





Ni behöver definitivt INTE diskutera alla fem punkterna (men ni får gärna göra det), det räcker gott och väl med ett av dem. Förutom första punkten så har jag försökt tona ner det politiska. Nummer tre tycker jag bör vara generellt: Tänk inte för mycket på Sahlin, Reinfeldt etc., även om de kanske har vissa ledaregenskaper som är värda att nämna. Tänk hellre mer övergripande, vad exakt vill vi ha av en ledare?


Kanske ni har några andra diskussionsämnen som kan vara värt att föras på tal? Var inte rädda för att ställa obekväma/kontroversiella eller rentav banala frågor. Har man gått samhälle så bör man vara beredd på att diskutera allting! :)
 

Det var roligt ett tag här på bloggen, det kändes som om vi fortfarande höll den vid liv. Låt inte lågan slockna! Det är nu snart den spännande tiden börjar, då vi alla på ett eller annat sätt börjar på en ny kula i våra liv (ursäkta klyschan, men det lät så amerikanskt att skriva "börjar på ett nytt kapitel i våra liv", men det är faktiskt i de banorna vi rör oss mot. Ett fullständigt (i alla fall ett försök) kliv mot vuxenlivet, vare sig vi vill det eller inte. Mognad verkar inte vara demokratiskt, utan naturlig (?)). Om det inte blir någon mer aktivitet här på bloggen så är jag rädd för att jag bara kommer att publicera en massa svammel inom en snar framtid. Jag bara varnar er... ;)


Mvh Anders


Kommentarer
Postat av: Christer

1. Det är dåligt. Barn behöver få veta att det finns både idioter och snälla, därför borde en beblandad skola vara lämpligt. I de framtida elitklasserna finns det förmodligen också bara de som är speciellt smarta och kanske även någon som är så smart så att han/hon ses konstig. Smarta barn är heller ofta inte snälla, utan därför behövs det alltid någon medelmåtta som trycker dit idioterna.



Osv.



3. Bestämd skall en ledare vara, därav uttrycket "ledare". Mona i sin tur anser jag inte vara en speciell bra ledare, då hon istället är duktig på att smutskasta andra och kolla ner på folk, men nu var det ju inte henne vi skulle diskutera.



Dock så är både Peter och Maria oerhört bra ledare, även om de inte har samma åsikter som mig.



4. Nyckeln till frihet, motivering onödig.



5. Jag kommer att komma ihåg tiden som en av de bästa i livet, eleverna, lärarna, färjan och allt annat roligt.



Mvh Christer

2010-08-20 @ 10:44:52
URL: http://nordjamten.wordpress.com
Postat av: Anders

Skönt att inte vara först ut när det är en själv som skrivit inlägget, tack för initiativet Christer.



1. Så länge det inte skadar någon utan istället är till godo för vissa personer så anser jag att elitklasser i grundskolan bör finnas till. Det är med andra ord mkt bra, tycker jag. Vi måste ta vara på och utveckla begåvningar som kanske behöver "fördelaktig behandling", om det gör att deras talang blir bättre och bättre. Om det är samma sak som har gjort att vi har fått flera stora musiker och idrottshjältar så borde det väl också vara ett vinnande recept när det gäller kunskap/teoretiska ämnen.



2. Svårt att säga. Rensa dammen från döda maskar, mata gamlingar på Åshamra, mocka hos kaninerna i deras burar och sätta skogsplant i ett träsk är några kandidater.



3. En ledare ska ha något så klichéartad som visdom. Visst är det bra med kunskap och att vara smart, men man också vara klok. Dessutom så ska en ledare vara empatisk, ha medlidande med sina medarbetare och kunna hysa känslor för så många människor som möjligt. Sist men inte minst så ska en ledare komma fram och våga stå rak i ryggen även i motgångar. Det är när det går dåligt som agnarna skiljs från vetet, och då framstår det klart och tydligt vilka som är av det rätta virket. Att leda är också att utöva makt, man får inte vara mesig och låta andra köra över en. Det går att vara snäll och ha demokrati i sin organisation, men ibland (ofta?) måste en ledare visa vem som bestämmer. Slutligen så är en ledare en person som man VILL följa och ev. lyda, utan att han eller hon säger åt en. För att göra en lång beskrivning kort: En ledare ska vara en bra, god människa, en som man kan lita på och ha respekt för.

(Personexempel: Barack Obama.)



4. Jurassic Pak. Den filmen har format mitt liv. Mardrömmarna man hade som liten var värt det. Blev dinosauriebiten (haha) under större delen av uppväxten som liten grabb. Bara jag hör signaturlåten nuförtiden så är jag nöjd resten av dagen.



5. Det första jag kommer att tänka på är faktiskt de röda tegelväggarna, sedan de mörka mosaikliknande golvplattorna och alla skåpen. Ganska materiellt, jag vet, men sakta men säkert kommer lärarna fram, skratten vi hade i klassrummet och på biblioteket. Ann-Louise och Hans har nog gjort de största intrycken, sedan kommer väl Anna Backman och Bosse. Våra kära mentorer glömmer man inte heller i första taget ;)

En tid av mognad, skulle jag vilja kalla tiden på Hjalmar. Jag tror aldrig jag har växt som människa så pass mycket som när jag började tills jag gick ut gymnasiet. Man kanske inte blev alldeles vuxen (när blir man det?) men det var en viktig period i livet som har betytt mycket för mig.

2010-08-20 @ 19:16:43
Postat av: christoffer

1. vet inte vad jag ska tycka, det är väl bra om dom som är lite smartare får vara ilag och diskutera kärnfysik och sådant. men har dom elitklasser för dom som är smartare och mer musikaliska än andra borde man fixa "elitklasser" för sådana som är mer praktiskt/tekniskt lagda än andra också. alltså för sådana som är ena jävlar på att bygga saker och skruva i motorer och sådant.



2. sämsta jobbet var när jag jobbade på centra(äldreboende) i Rossön. och det var inte för att jag har något emot gammfolk eller något sådant, utan det var för att lönen sög. men å andra sidan fick jag ju ihop cirka 1500 spänn, vilket var mycket pengar för en 13-åring utan tidigare "anställning".



3. en ledare ska ha stake och vara bestämd, ska nästan inte vika sig för någonting. en ledare ska man kunna lita på i alla situationer och väder, man ska kunna gå ut i krig med han/hon. ett perfekt exempel på en perfekt ledare är ett befäl jag hade på militärpolisutbildningen, korpral flodin. han visste hur man skulle leda grupper, ja hujedamej.



4. pulp fiction, iallafall första gången man ser den. min bror hade jagat upp mig med sitt prat om att det var typ världens bästa film, och sedan när jag fick se den vart jag inte besviken. klockrena repliker och dialoger, underbart filmat och alla filmens olika historier är snyggt ihopvävt.



5. hjalmar kommer jag att komma ihåg som skolan som låg i vidriga jämtland, skolan som hade alldeles för mycket håltimmar, skolan som tog för givet att alla bodde i snuskström, skolan som man hade nästan sju mil enkel resväg för att komma till, och skolan som man hatade på alla sätt och vis. skolan som hade en hög lärarstandard, skolan som hade mestadels bra folk inhyst och skolan som ändå var nog nära så man kunde åka hem till Rossön vid varje skoldagsända. sedan finns det även mer eller mindre materiella saker man kommer komma ihåg som Hans, all tid i fragbiterummet i första ring, allt smygflörtande med den där snygga tjejen i andra ring, och all spenderad tid i grupprumsettan i tredje ring. och nej, jag ångrar inte att jag gjorde mina tre gymnasieår på hjalmar strömerskolan.



för övrigt hoppas jag att alla i forna sp3 mår bra, och att det komma gå bra för dig i umeå, anders. hade själv funderationer på att bli lärare i sista sekund, får se hur det blir hösten 2011. vill även passa på att önska christer lycka till i össerssund, hoppas (inte;)) att få se dig som ÖB om några år. =)



HARE BRA, MVH/ Christoffer

2010-08-21 @ 12:19:30
URL: http://www.rosson.eu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0