Roligt att veta... eller inte

Det finns mycket roligt att läsa på flashback forum. Jag är inte medlem utan bara en anonym besökare som läser med nyfikenhet vad andra har skrivit och dryftat om i olika frågor. En av mina favoriter på senare tid var när jag kollade upp olika Disney-trådar på FB. I en av trådarna så hade en kille skrivit om hans attraktion till den tecknade figuren Bambi.

Här är länken:

https://www.flashback.org/t924620


Han säger det öppet och tydligt att han attraheras av Bambi. I början var han mest kär i Bambi men med tiden utvecklades det mer och mer sexuellt. Och han säger också att han är seriös. "Vill än en gång påpeka att jag inte skojjar", skriver han lite längre ner. Det kommer också fram från andra personer att en del har haft liknande attraktion på andra tecknade figurer. En kille och hans syster var kära i Robin Hood, en till Disneyfigur (Jag tror också om jag inte minns fel att de hyste nån form av rivalitet mot Marion. "Hon var en slyna", tyckte de). En annan var lite halvkåt på Nala i lejonkungen, en tredje tyckte att Pärlan i Räddningspatrullen (Ni vet, den där Piff och Puff serien) är "bland det sexigaste som går i ett par skor".

När jag läser sådana saker känner jag mig lite tryggare i mig själv: "Sådär sjuk är iaf inte jag", tänker jag och njuter av en viss överlägsenhetskänsla och/eller att jag helt enkelt för en gång skull känner mig normal. Men det är kanske ojuste att säga så om personer som attraheras av tecknade varelser. För visst har vi alla känt med olika tecknade figurer på film? Vem har inte tyckt synd om Simba eller Pinocchio alla gånger de hamnar i svåra situationer? Eller alla andra karaktärer i de otaliga tårdrypande scener som finns i Disneys ofantliga filmproduktion? (Eller i tecknade filmer överhuvudtaget?). Fast, det är dock skillnad på att känna sympati/empati med Bambi och en annan sak att bli kåt på han, måste jag säga. 
Men hur vanligt är det här? Tydligen finns det ett ord för det; Toonophilia, vilket betyder att man är sexuellt attraherad av teckande figurer. Det närmaste jag personligen har kommit i det här ämnet är då jag såg Lilo & Stitch på bio och verkligen fastnade för de båda titelkaraktärerna. Det var lite otäckt när man kom på sig själv: det var ju lite tabu eller förbjudet att känna så för tecknade disneyfigurer, speciellt när man var en tonårig grabb. Men det kanske är så med dagens ungdomar/barn/våran generation: Vi ser på tecknat längre upp i åldrarna (Kolla bara på utbudet av alla tecknande barnkanaler - något liknande kunde bara våra föräldrar drömma om), det betonas allt mer att barn ska vara barn och att man som vuxen inte ska förlora barnasinnet utan ha det kvar, då kanske när hormonerna börjar väckas till liv i tonåren att sådana här sexuella attraktioner uppstår? Vad som började som något kufiskt roligt och hånfullt blev mer och mer intressant och allvarligt. Eller vad tycker ni?

Det här är en högst personligt fråga, men det vore intressant att diskutera: Har ni någon gång känt/hyst "varma känslor" för tecknade figurer? Bambi och Simba är ju klassiska. Nästan allt Disney gör tar man ju till hjärtat, förutom kanske då de filmer de har gjort på senare tid (Alla j***a patetiska, billiga uppföljare t ex). Tecknade filmer, tecknade TV-serier, vadsomhelst som är tecknat som man har haft ett ”lidelsefullt intresse” av går bra att diskutera om.


Något annat som gärna går bra att diskutera om är vad för andra konstiga trådar man har upptäckt på FB. För mig känns det som att forumet är en slags arena för flera… högerintellektuella är nog att ta i, men en massa högervridna personer får chansen att säga fritt vad de tycker där. Typ rasistiska kommentarer och åsikter flödar hejvilt i de olika trådarna. *Host* SDs väljargrupp? *Host*





Det här utanför ämnet, men det kan vara lite roligt för gemene man att veta. Jag lyssnade på en intervju med Robin Williams på Inside the Actors studio, och ämnet blev hans film Mrs Doubtfire (Filmen då han klär ut sig till en gammal tant för att få spendera mer tid med sina barn efter skilsmässan). Under inspelningen så brukade han, när han hade på sig all kosmetika, kläder och hela alltet - alltså när han såg 100% ut som Mrs Doubtfire - så gick han till en porrbutik som inte låg så långt bort ifrån inspelningsplatsen och frågade personalen där efter olika dildos och vibratorer. Måste ha varit en rolig syn för butiksbiträdet; en gammal söt vänlig tant som kommer in och frågar efter löskukar ;)

Förlåt för min infantila humor, men Robin Willias är The King of Comedy om ni frågar mig. Hans ståuppshower och imitationer är helt fantastiska. Har inget med ovanstående ämne att göra, trodde bara att det kunde vara roligt att veta. Lite kuriosa som det heter.




 

Om man kunde göra Hjärt- och lungräddning på en blogg så känns det precis som om det är vad jag gör just nu. Någon som har nå tips på vad man kan göra för att hålla "Mina30jag" vid liv?

 


Kommentarer
Postat av: Sandra Lind

bra skrivet anders! tyvärr så har jag inte varit attraherad av någon tecknad varelse.. :)

2010-10-20 @ 18:33:32
URL: http://sandrahlind.blogg.se/
Postat av: Anders

Okej... Bara otecknat som gäller? ;)

2010-10-20 @ 18:43:22
Postat av: Robin

Jag är helt seriöst kär i Muminmamman. Jag blir tårögd när jag ser henne och ryser i hela kroppen! Vill dock påpeka att vår kärlek är helt platonisk :)



Sedermera vill jag också påpeka att jag har vart på väg att skriva några inlägg, men att jag är för lat för att verkligen komma till skott :P

2010-10-20 @ 22:18:29
Postat av: kalle

är sälv atraherad av karaktärerna i bambi. tanken att ströva omkring fritt i naturen som vitsvansad hjort är väldigt upphetsande ^^ ser inte de alls som nått konstigt men skryter ju inte direkt om det

2011-04-07 @ 00:10:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0