Julbetraktelse

Julen har alltid varit min favorithögtid på året. Det är vitt, kallt och vackert ute, inne brinner det ljus och i fönstren finns det ljusstakar och stjärnor som lyser. Familjer samlas och det finns gott om goda kakor och mat. Det finns en viss förväntan och kärlek i luften som jag tycker är helt underbar!

Jag tänkte berätta om mitt starkaste julminne från när jag var yngre, då tomten ringde hem till mig.

Jag tror att det var julen 1997, alla kunde tyvärr inte komma hem den julen, någon av mina systrar var med sin pojkväns familj och liknande.

Efter att maten var uppäten och vi hade kollat på Kalle Anka började jag spänt kolla ut genom fönstret för att få se tomtens lykta komma ut ur skogen. Efter inte allt för lång stund hörde man det knacka på dörren och så hörde man den bekanta frasen: ”Ho ho, finns det några snälla barn här?” och in genom ytterdörren kommer det en lång man, med en plaskmask på ansiktet! Jag minns att jag höll minen men inombords var jag förkrossad. När denna ”tomte” hade gått och paketerna var öppnade började jag att gråta. Jag grät och grät, jag var så besviken! Kvällen led mot sitt slut och det var dags att lägga sig och sova. Ledsen som jag fortfarande var kröp jag ned under täcket, men efter inte allt för lång stund minns jag att mamma ropade på mig, det var någon i telefonen som ville prata med mig. I luren så var det en man som pratade, tro det eller ej, men det var tomtefar! Han bad så hemskt mycket om ursäkt för att han inte hade kommit hem till mig. Men det var så att tomtemor hade brutit benet, så tomtefar hade varit tvungen att stanna hemma för att koka tomtegröt och hade därför varit tvungen skicka en tomtenisse som inte hade fått något skägg än (därav masken). Min jul var räddad! Likaså min tro på tomten, ska jag vara ärlig så tror jag lite på tomten än idag. Vore det inte mysig ifall det springer omkring små tomtenissar som kikar in i våra fönster för att se om vi är snälla? Jag hoppas att alla mina kära klasskamrater får en fin och mysig jul, hoppas att ni har varit snälla i år så att kanske den riktige tomten kommer hem till er.

God jul på er alla!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0