Avatar!

Jag har sett på filmen Avatar (på bio förstås) som handlar om en kille som vill rädda ett annat folks existens/hem. Detta folk (om ni sett på trailern så är det de där blå) finns på planeten Pandora som är en vacker skogsplanet. Mänskligheten (en del av den i alla fall) kommer till Pandora för att ta för sig av någon slags mineral som är värt otroligt mycket pengar. För att få tag i denna mineral måste människan förstöra lokalbefolkningens hem och såklart går det inte smärtfritt. Detta var inte bara en otroligt vacker och bra film utan den har även viktiga ståndpunkter.

För det första: Om det finns liv på en annan planet, ge tusan i dem! För det lär bara sluta på ett sätt: Någon dör!Om vi är starkare än de utomjordingar som vi upptäcker kommer vi (mänskligheten) att utnyttja dem och om de är tvärtom så kommer utomjordingarna utnyttja oss. Men detta är bara spekulationer från min sida, inget som har med filmen att göra egentligen.

För det andra: Kärleken och tilliten hos ett folk för att gemensamt utrota ett hot övervinner allt. Även om folket på Pandora hade hjälp från deras ande Enwya så tror jag ändå att om alla samsas och om alla har ett gemensamt mål så borde det gå att övervinna vad som än står i vår väg. Vare sig det handlar om ett hot från yttre rymden, en mobbare eller terrorister. Vi kan göra det, men det handlar om att tro och att lita på människor i vår närhet. Det är inte lätt, men vem har sagt att det ska vara det? Vi kanske t.o.m. måste förlåta mänskligheten, förlåta våra fiender för att nå till det mål vi har men vi måste även komma överrens för att det ska kunna gå.

Filmen Avatar tar bl.a. upp detta, men det jag har skrivit tills nu är endast mina egna åsikter och tolkningar. Det är en otroligt bra film som man inte kan låta bli att tycka om, för det är inte bara en animerad barnfilm, inte bara en krigsfilm, inte bara en snyft film, inte bara ett romantisk drama med sina lustiga repliker, nej, detta mina vänner är en film för alla smaker som tar upp något som kanske kan hända långt in i framtiden, en kamp för överlevnad och en kamp om sin tro.

Men det är en bit dit, hoppas jag! Till framtiden alltså! ;)
Gå och se filmen så förstår ni, den är sevärd!
Ha de tok bra å fortsätt gå på bio!
//Erika


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0