OS-effekten

Tycker att det är både fascinerande och roligt att så många intresserar sig för våra svenska OS-hjältar (hjältar är de oavsett om de vinner eller inte - at least they make an effort). Jag har suttit med hjärtat i halsgropen ett antal gånger under den senaste veckan och den här helgen har i princip bara bestått av att titta på OS, i och med att jag varit sjuk och inte kunnat göra så mycket annat. 
  Något som slagit mig är att det kan vara så enkelt att döma andra. Rent allmänt och i allra högsta grad när det handlar om sport på tv så är, i alla fall min familj, experter på att skrika åt tv:n och de tävlande när de gör något, enligt dem, idiotiskt. Det jag brukar störa mig på, är de som klagar på hur de tävlande i OS gör, för i nästan hundra procent av fallen så skulle inte de som klagat kunna göra det ens hälften så bra som de i eliten.
  Det är ganska märkligt vad bra man är hemma i tv-soffan - man kan praktiskt taget allt och hade kunnat göra det SÅ mycket bättre själv! Jag är i alla fall realist och brukar säga att "Jag hade inte kunnat göra det bättre själv".  Har ni förstått vad lätt det dessutom är att jubla och skryta över de tävlande när det går bra men hur det kan vara ännu enklare att kasta skit på dem när det går dåligt? Mitt tips är att glädjas åt vår kära OS-trupp hur det än går. De är inte mer än människor och kan inte mer än att göra sitt bästa, precis som vi. Sen har jag alltid lärt mig att det inte spelar någon roll huruvida det går bra eller inte, för har man inte haft roligt så kan ingen vinst väga upp det faktum att man inte känner sig nöjd med sin insats.

Det som intresserat mig mest under OS än så länge är curlingmatcherna. Både damerna och herrarna har spelat någorlunda bra. Sen kan jag tjuvlåna lite taktik och tips av dem eftersom att jag själv spelar curling, men det är en annan femma ;)

Jaha, där har ni lite OS-svammel (på gott och ont). Någon annan som tittat på OS kanske? :)

//Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0