SP3, framtidens debattörer!

Det började med Sandra Lind och hennes inlägg om ”Djurens helvete”. Innan vi visste ordet av hade det skapats en hård debatt bland kommentatorerna om allt från hur miljögiftig jakt är och vad källkritik är. Sedan skrev Madelene Wahlström sin ”Dagens fråga” om huruvida det var rätt eller fel att man (dam?) inte får tacklas inom damishockey. Liksom med Sandra Linds inlägg gav den upphov till en del ”hetsiga” kommentarer och repliker. Många känslovarma åsikter kom till tals. Det finns, på både gott och ont, olika synvinklar på vad som är rätt och fel, beroende på vem man frågar. Vet ni vad det betyder, kära läsare? Det har helt enkelt skapats ett klatschigt tema på den här bloggen som berör etiska samhällsproblem. Från att vi samhällstreor bara skriver vanliga alldagliga saker på den här bloggen (no hard feelings, de är också intressanta att läsa) så har vi tagit steget ut att verkligen granska det samhälle vi lever i och om den livsstilen vi och alla andra för är vettigt. Jag tycker att det är ett härligt initiativ och jag är beredd att fortstätta den trenden. (Alldeles helt nyligen skrev Christer Mattsson ett intressant inlägg om jämställdheten mellan kvinnor och män i Sverige. Den är, liksom med Sandra Linds och Madelene Wahlströms inlägg, ännu ett bidrag till denna trend av en politisk/etisk dissektion av samhället.)

 

Mitt ämne kan kanske tyckas tråkigt men eftersom vi rör oss med stormsteg mot valtider så är det viktigt att vi tar upp det och granskar det medan det är färskt:


Ska det eller ska det inte finnas något RUT-avdrag för hushållsnära tjänster?


För er som inte vet vad det är lägger jag till en länk som förhoppningsvis ska förklara det. Det är från ”Agenda” där näringsministern Maud Olofsson (C) debatterar mot Luciano Astudillo (S) om just RUT-avdragets vara eller icke-vara. På det stora hela handlar RUT-avdraget om att folk kan anlita städhjälp och få skatteavdrag på kostnaden att hyra städhjälpen. Alliansen är för det eftersom (förutom att det är deras reformförslag) folk nu lättare kan hyra städhjälp, de svenska konsumenternas frihet har ökat samtidigt som det skapar arbetstillfällen för 11000 människor (det finns dock ett okänt stort mörkertal). Den rödgröna oppositionen är emot den eftersom skatteavdragspengarna kan användas till bättre saker, slöseri med pengar till folk som ändå har det ganska bra ställt, anser de.

 

Frågan är dock, vad tycker ni?

 

Här är länken till Agenda som jag nämnde om tidigare;

http://svtplay.se/v/1909795/agenda/del_6_av_19?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,1858242/sb,p103431,1,f,-1


Kommentarer
Postat av: Christer

Själv är jag lite tveksam om just hur jag skall ställa mig till detta med skattelättnader. Jag anser att vår välfärd skapats av de socialdemokratiska makterna och genom de relativt höga skatter befolkningen betalat till statskassan.



Däremot känner jag att jag får mer pengar i just min plånbok, som en slags omvänd Robin Hood. Kanske är det också så att just detta avdrag är onödigt liksom de skattelättnader alliansen skapat för de redan förmögna, medan de sjukskrivna blir utsparkade på arbetsmarknaden igen...



Mvh

2010-03-09 @ 14:49:13
URL: http://nordjamten.wordpress.com
Postat av: Madelene

Jag håller med Christer. Jag anser att skatter skall användas för att skapa ett (mer) jämställt samhälle så att alla människor får leva ett drägligt liv. Jag tycker att man istället för att använda miljarder till att göra det billigare för människor som redan har råd med pigor att satsa de pengarna på vård och skolor. T.ex. så kan man ta tillbaka de utbildningsplatserna som regeringen tog bort. Vi ska utbilda människor. (Det är inget fel med att vara städerska. Men jag känner att vi borde använda pengar till människor som har mer behov.)

2010-03-10 @ 16:47:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0