Bokrecension

Jag läste ut en bok iförrgår, "den vita massajen" heter den och det är en sann berättelse skriven av författaren själv. Jag hade tänkt tipsa om den här för att det är en så väldigt bra bok, spännande och intressant osv osv. Men nu när jag tänker efter så vet jag faktiskt inte hur bra jag egentligen tycker att den är.
Den handlar om en kvinna, Corinne, som lever sitt liv i Schweiz. Hon är en framgångsrik klänningdesigner med mycket pengar. Hon och hennes pojkvän är i Afrika ett tag och där stöter de helt apropå ingenting ihop med en massaj, Lketinga. Corinne blir helt besatt av honom! När dom har åkt hem till Schweiz far hon nästan direkt tillbaka igen för att leta upp Lketinga och börjar leva med honom därnere. Själva boken är ju spännande och så men ändå så fruktansvärt irriterande med tanke på hur korkad Corinne är som flyttar ner till honom och helt byter livsstil. Hon säljer sin butik i Schweiz, säljer lägenheten, bryter med pojkvännen, säljer sina bilar (varav en är en snygg cabriolet om jag inte minns fel) och massa annat dumt! Man blir tokig på kvinnan! När dom ska gifta sig är det ett himla massa stök med alla papper men ändå envisas hon med att de ska gifta sig. De skaffar barn ihop. Han, Lketinga, är galet svartsjuk. Han slår henne! Först efter flera år (det framgår inte i boken hur länge hon är där men jag gissar att det rör sig om x antal år) inser hon att det inte är rätt så hon flyr med deras dotter Napirai tillbaka till Schweiz. Men än idag försörjer hon Lketinga med pengar, frågan är varför hon ens gör det, innan hon kom in i bilden verkade han ju ha klarat sig utan hennes pengar.
Kort och gott, boken är bra och fängslande men den liksom kliar irritation i varenda hjärncell. Kan någon förstå mig som också har läst boken?