Lämplig

Efter en händelse idag så började jag tänka på en lärarinna jag en gång hade.
Så här kommer en liten historia:

Jag gick i mellanstadiet, jag tror det var 5an. Klassen hade haft en vikarierande lärarinna under en längre tid. Det var som nu nästan slut på vårterminen och vi var en mindre grupp elever som hade slängt vår färdigskrivna mattebok. Nu var det så att hon tyckte att vi inte skulle ha slängt boken eftersom att vi skulle kanske kunde behöva använda den nästa år.  Det var såklart onödigt av oss barn att ha slängt boken men jag hade i alla fall inte tänk på saken på det sättet.

 

Historien hade kunnat sluta så, om det inte vore så att lärarinnan bad mig att stanna kvar efter lektionen. Hon berättade då för mig hur besviken hon var på mig eftersom att jag hade slängt matteboken. Att hon kunde ha förstått att de andra kunde göra något sådant så men inte att Madelene hade gjort det.

Som det barn som jag var i mellanstadiet så förstod jag inte vad hon hade gjort.
Man hade en så starkt tilltro i sin lärare, så som man har när man är liten.
Man trodde inte att de kunde ha fel eller göra saker som inte är rätt.
Så här efteråt har jag velat gå tillbaka och skälla ut henne.


Bara för att man lyckats läsa till lärare så
betyder det inte att alla är lämpliga till att var det.

 

Madelene


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0