Sverigedemokraterna & Humon

Jag har länge funderat på att skriva ett längre inlägg här på bloggen, men det skulle då kännas som om jag gjorde det här till en one-man-show, när det istället är en före detta (eller är fortfarande?) klassblogg. Hursomhelst, ämnet skulle ha varit valet givetvis, och de facto att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen. Men det inlägget har inte blivit av, och det här är det närmaste jag kommer att komma till det. För jag tänker nämligen slå två flugor i en smäll: jag ska låta en helt främmande person få porträttera hela det här dilemmat/röran med en teckning som hon ha gjort på DeviantArt, vilket då ger mig ett oerhört bra tillfälle att samtidigt presentera hennes övriga alster och verk för er alla. Damen ifråga går under namnet Humon och är enligt uppgifter från DA (DeviantArt) 25 år och från Danmark, och hon gör härliga sketcher/teckningar som handlar om olika saker, främst om norden och de skandinaviska länderna. Christer och Robin känner till några av hennes verk sen tidigare, kanske även att någon annan har stött på henne på egen hand. Hon porträtterar i alla fall Sverige, Danmark och Norge (m.fl. länder) på ett oerhört roligt och ärligt sätt. Min favorit är när Danmark tror att Sydafrika är en apa som har rymt från sin bur och erbjuder honom en banan. Sydafrika blev inte så glad kan jag säga ;)


Nåja, för mycket prat och för lite verkstad - här är länkar till Sverigedemokratsketchen och hela hennes "Scandinavia and the World" samling på DA. Jag hoppas att det kommer att ge er lika mycket nöje som det gör för mig :)

http://humon.deviantart.com/#/d306ns0

 

http://humon.deviantart.com/gallery/#Scandinavia-and-the-World




P.S. Glöm inte bort att läsa hennes kommentarer på slutet av varje teckning. De är små historielektioner om de olika skandinaviska länderna. And by the way: alla dialoger är på engelska, men det är ganska basic stuff. Skåne heter Scania och såna saker, annars är det ganska lätt att läsa och förstå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0